Tomme tanker om latskap

Latskap. Jeg har vært lat i mitt embete som pådriver av tommer tanker, og i anledning Are Kalvøs ankomst på lørdag, tenkte jeg at jeg skulle skjerpe meg litt og skrive et kåseri. Men så begynte tankeprosessen. Hva skulle jeg skrive om? Hva hadde livet dreid seg om i det siste? Sett bort ifra hvor bra det er å gå her? Vel, etter nærmere ettertanke, så har juleferien for min del, handla mye om å slappe av. Med andre ord; å late seg.

Selvfølgelig, litt trening og fart og moro blir det alltid, men skal jeg være ærlig har en del timer gått med til å sitte foran TV-skjermen. Og godt var det; For jeg var sliten. Men latskap har vært en sentral del.

Dette ble altså temaet. Men hvordan skriver man egentlig om latskap? Selvfølgelig kan man skrive lange avhandlinger om påtatt ”slitenhet”, og analysere eller kommentere eller karikere eller parodiere en lat person, men å skrive en sånn analyse eller kommentar eller parodi eller karikatur krever faktisk en del innsats og arbeid. Og hvis man gjør det er man vel ikke så veldig lat, er man?

Jeg synes ikke det. Ergo måtte jeg tenke nytt. Igjen. Hvordan skriver man om latskap? Sannheten er vel at ingen virkelig late mennesker hadde giddet verken å skrive, eller vurdere et tema så grundig som nødvendig. Derfor velger jeg, som representant for de late å skrive dette:

Et kåseri om latskap


Likte du det? 

 

 

Av Kaia Rullestad Teigen

Legg igjen en kommentar

