Matvaner: Vegetabilsk olje og palmeolje?

Mange tror at vegetabilske oljer er sunne, uansett hvilken type det er. Dessverre er dette en myte, og jeg skal gå nærmere inn på den verste typen du kan få i deg.

Palmeolje er en type vegetabilsk olje som utvinnes av oljepalmetreet. Det er en av de mest produserte vegetabilske oljene på verdensbasis. Dessverre er denne oljen farlig for både miljøet og for deg.

Hvorfor er det farlig?

Det er flere punkter. Først og fremst fører fettsyresammensetningen i palmeolje til høyt kolesterol, og er dermed ugunstig for både barn og voksne. Blodårene dine tettes sakte, så blodsirkulasjonen blir dårligere, som igjen går ut over hele kroppen. Synlige konsekvenser er bl.a. dårligere og uren hud.

Det andre, som jeg personlig bekymrer meg mer for, er at for å få tak i denne oljen, trenger produsentene store plantasjer. Disse plantasjene skaffer de:

…ved å drene torvmyrer. Torvmyrene binder store mengder karbon som frigjøres når myrene dreneres og det kommer luft til torvlagene.

…og ved å avskoge regnskog. Palmeoljeplantasjer i Indonesia dekker nå 6 millioner hektar og regjeringen har planer om ytterligere 4 millioner hektar innen 2015.

sarawak_oljepalmer2

Hva inneholder palmeolje?

14 av 15 norske matvareprodusenter Forbrukerinspektørene var i kontakt med i 2009 produserte varer med palmeolje uten å oppgi det på pakningen, men istedenfor kamuflere produktene med generelle ord som vegetabilsk olje eller vegetabilsk fett. Det er dessverre ingen lov som sier det er påbudt å oppføre hvilken type vegetabilsk olje det er. Forbrukerne blir villedet av informasjonen de får og du kan dermed sjelden vite når du faktisk får i deg palmeolje.

Eksempler på varer som inneholder vegetabilsk olje:

– Kjeks
– Potetgull
– Godteri
– Tacoskjell- og lefser
– Nugatti
– Barnemat
– Toro-produkter

At disse inneholder vegetabilsk olje betyr ikke nødvendigvis at de inneholder palmeolje, men at de kan gjøre det. Noen produkter er likevel såpass ærlige at de skriver hva de inneholder. F.eks nugatti og barnemat har skrevet at de har palmeolje i innholdsfortegnelsen. En generell oppfordring er jo å lese innholdsfortegnelsen på det meste man spiser.

Finnes det noen vegetabilske oljer jeg kan spise?

Soya, raps og olivenolje er eksempler på mye sunnere oljer enn palmeolje. Blant disse er rapsolje i følge mange kilder den mest gunstige.

Det finnes mange bedre og mer utfyllende artikler om dette på nett, og jeg anbefaler å lese bl.a. denne, der mange av punktene i min artikkel er lånt:
Skrevet av Kama Sofie Vinterperle

Kilder:

http://no.wikipedia.org/wiki/Palmeolje
http://www.regnskog.no/om-regnskogene/truslene-mot-regnskogen/palmeolje
http://www.greenpeace.org/norway/no/reports/avskoging-klimaendringer-og-o/

Advertisements
Comments
One Response to “Matvaner: Vegetabilsk olje og palmeolje?”

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: