Nybegynneren: Dansematte!

Ettersom vår kjære redaktør og profesjonelle nybegynner Håkon tok turen for en kvelds heftig dansing med Britney Spears i Stockholm, ble jeg, som Romertidens til nå kanskje minst profilerte journalist satt til å overta hans faste spalte: Nybegynneren!

—–

Og denne gangen er det valgfaget Dansematte som står for tur. Og jeg, uerfaren innenfor dette feltet.
Det første inntrykket er noe som vanligvis ikke bedømmes innenfor valgfag; men like fullt; God service! I hvor mange valgfag opplever du å bli hentet på rommet av instruktøren? Det er ikke mange. Man kunne gjerne laget ordspill ut av dette med «VALGfag» og det å nesten bli tvunget opp fra sovende tilstand av den unge Maurstad, men det må i grunn være motivasjon nok til å komme seg til en time, uansett om du har feber og sovner over alt.

Synet som møter meg i storsalen er en lite plasskrevende aktivitet; en matte på omkring en kvadratmeter, et bord foran med en pc oppå, og så Instruktøren sjøl; Aslak Maurstad, og mine eneste to medelever; Sindre Kaupang og selveste Magnus Kayser. Alt rigget opp foran ribbveggene.
Dårlig elevoppmøte kan nok forklares med at klokken er halv fire lørdag formiddag, og ikke lenge før OD-konsert, hvilket jo i grunn unnskylder fravær fra alt annet enn teaterelever.

Dansematte; er for de som ikke vet det en slags fysisk sport/trening/moro som foregår på skjerm og matte. Enkelt nok; Du har en matte med fire strategisk plasserte pil-knapper store nok til foten din. En fram, en bak, og en til hver side. Så dukker disse pilene i danserekkefølge opp på skjermen, i takt med musikk, og følger du disse såkalte instruksjonene rett; Danser du!
Utifra hvor rytmisk og bra du gjør det hele angående timing, får du en gitt poengsum mot slutten, og i løpet av danserunden din, kan du dø. Da slutter ikke sangen, men du får ikke resten av poengene du burde ha tilegnet deg etter din død. Men du danser videre likevel.

Synet av Sindre Kaupang som scorer 36% på fjerde nivå, og deretter Magnus som scorer 76% på femte nivå oppildner bare mer til egen innsats, og jeg var ivrig etter å prøve ut denne.. sporten.
Og det fikk jeg jo. Etter en runde med noe jeg syntes var litt drøyt intensivt tok jeg min død i første nivå, med en score på 16%.
Fornøyd med scoren etter et par oppmuntrende ord fra vår alles mentor, inntok herved Aslak dansematten.
Det var sjukt.
Ingen av de i rommet klarte helt å bestemme seg for om de skulle se på pilene som fløy over skjermen, eller på føttene hans som steppet fram og tilbake fortere enn lysets hastighet.
Aslak har drevet med dansematte i omkring tre år, og kjenner til det ganske godt. Rett som det er får du en rosende kommentar eller et lite tips, en funny fact om mattekultur, og i tillegg de sinnssyke ferdighetene han viser for oss. «Denne her er det ingen i norge som har klart! Men det er mange i verden som har klart den, da.»

Etter en times tid er valgfaget egentlig ferdig, men vi får én siste prøverunde. Jeg merker forbedring allerede, da jeg i løpet av mine tre runder avsluttet med 50% poengscore, og har vært innom de tre første nivåene, noe jeg tør å takke unge Maurstad for.
I tillegg må jeg konkludere med at dansematte er mer enn bare moro, det er faktisk vanskelig trening jeg vil anbefale alle som en å stikke innom på. I det minste sånn som Krøllehenrik fra A-internatet gjorde; «jeg skulle bare se på, men så fikk jeg meg en runde på matta.»

Og jeg forlater lokalene for å vaske klær og gjøre fornuftige ting, men innser fort at det meste fortoner seg som grått og kjedelig etter en time med Maurstad på matta.

Legg igjen en kommentar

