Ukens tips: Handlenett/ryggsekk

Visste du at plastposer er forbudt i blant annet Italia, Kina, Sør-Afrika, Bangladesh og Taiwan? Mange mener dette snart vil skje i Norge også, så hvorfor ikke bare komme forbudet i forkjøpet og minke vårt forbruk av plastposer allerede nå?

Grunnene til å kutte ut posene er mange. Her er noen av dem:

–          Du trenger ikke så mange poser.

–          De koster ofte penger.

–          De ser mye finere ut å gå med handlenett. Handlenettene kan uttrykke din stil eller personlighet, noe jeg neppe tror handleposer gjør. Greit nok, handlenett koster penger det også, men kan brukes igjen og igjen. Her er f.eks mitt

–          Ok, så sorterer vi søpla vår her på skolen, og kaster plastikk for seg, men hvorfor skal vi ha disse posene, når de uansett havner rett i søpla etterpå?

–          En plastpose kan ta opptil 100 år før den brytes ned.

–          Er du et godt forbilde og kutter ut poser, kan det påvirke andre til å gjøre det samme!

 

Jeg har allerede sett at mange her på skolen har fine handlenett. Har du ikke et selv, så skaff et. Eller ønsk deg til jul/bursdag. Jeg har alltid med meg sekk eller handlenett selv, men jeg er ikke eksemplarisk. Det holder jo ikke bare å eie et: Vi må ikke glemme å takke nei til poser! Det er jo de vi skal prøve å få færre av 😉 Klarer vi dette sammen?

Kilder:  

http://www.guardian.co.uk/environment/2011/may/20/europe-plastic-bag-ban

http://www.remingu.com/archives/1784

Legg igjen en kommentar

